Březnové zrození

V tématu zrození pokračujeme, pozorujeme přírodu, která se probouzí s jarem. Dny trávíme u stolu, ale i na trávě, v lese a u vody. Některé činnosti zvládáme i na balkoně a chytáme do těl jarní slunce.

Děti přinesly fotky, jak byly malé, ony i jejich rodiče. Celý týden proto dalším příchozím dávají hádanky, kdo na které fotce je a komu je podobný. Přišla mezi nás i vzácná návštěva, paní Kubešová. Pracuje jako dula, děti si díky ní měly možnost prožitkově zkusit, jak se zrodí děťátko.

Děti píší do písanek, každé z nich je jinak daleko, píší svým tempem a učí se samy hodnotit nejzdařilejší tvary. Před psaním procvičujeme prsty pomocí říkanek, děti píší s nadšením. Testík z matematiky psaly děti také tak, že mohly postupovat dle obtížnosti od nejjednoduššího k složitému, každý skončil na své úrovni.

Cvičíme s tyčemi. Zvedáním dětí na tyčích, které rozvíjí spolupráci, jsme zařadili záměrně, abychom do skupiny lépe začlenili nového spolužáka Adámka. Učili jsme se brát ohledy na toho, koho na tyčích zvedáme, respektovat jeho přání a pocity. Zkoušeli jsme vlastní odvahu a pevnost těla, když jsme tyče, na kterých jsme se drželi, posupně ubírali. Nejzdatnější jedinci se udrželi pouze na dvou. Výdrž trénují i venku na stromech. Venku jsme hledali v zahradách první jarní květiny a zapisovali místo nálezu, datum, kdy kvetou a přečetli o nich různé zajímavosti. Někteří získali korálek za poznávání rostlin.

Učení cestou nás zavedlo na Sigmondovu stezku v okolí Boleveckých rybníků, kterou jsme podvakráte navštívili. Cesta ke Kolomazné peci se nám krátila nedočkavostí nalezení keše. Děti ji našly bez pomoci a nadšeně vyměňovaly „cennosti“ v krabičce. Naobědvali jsme se u Strženky, zkoumali okolní přírodu, nalezli jsme Devětsil lékařský, stopy prasete, dělali hráze, čistili potok….V družstvech děti hledaly kartičky jarních květin, přiřazovaly je a pojmenovávaly. Ve skupinkách jsme také předváděli zvířata a hádali je. V angličtině už děti dobře rozumí jednoduchým pokynům a někteří dokáží sami dávat pokyny ve hře Simon says. Čteme anglickou knížku The Very Hungry Caterpillar, děti samy říkají některé pasáže anglicky. Také jsme si zahráli pohádku : The big beet . Ve dvou skupinách a s pomocí maňásků všichni spolu řepu nakonec vytáhli a nebyl u nich velký problém používat angličtinu.

Přišel nás navštívit muzikant a člen souboru lidové muziky Mladina, Hynek. Představil nám klarinet. Seznámil nás s nástrojem, nechal nás na vše sáhnout, děti vyzkoušely, jak se do něj fouká a zkoušely vyloudit tón. Chromové klapky nejvíc zaujaly kluky, utahujou se totiž šroubovákem. Hynek nám zahrál koncert pro klarinet i lidové písničky, které zpíváme.

Děti tkají, drhají, zkouší malovat pomocí kříd. Modelují šneky pomocí včelího vosku, učí se tak pracovat s nehotovým materiálem, který musí pomocí svých rukou nejprve zahřát, aby se stal tvarovatelným. Cvičí nejen svou trpělivost, ale i cit v prstech a rukou.

Bruslí na kolečkových bruslích čím dál lépe. S Anandí šijí květiny a vyrábějí včelky a s Lindou připravují domácí sýr a dort.