Únorové téma: tělo

Lyžování na Šumavě nás celkem přirozeně přeneslo do tématu TĚLO. V únoru zkoumáme jeho části. Hýbeme se dost venku, hrajeme deskovou hru Byl jednou jeden život. Odpolední družiny nám také pomáhají v rozvoji našich tělesných dovedností. V pondělí děti hrají hokej nebo zkouší kolečkové brusle, v úterý zpevňují svá těla a hrají týmové hry v přírodě. Ve středu začal kurz potravinářských technologií pro nejmenší, děti se učí s Lindou připravovat základní potraviny – domácí nudle, domácí paštiku, domácí jogurt atd.  Anandí v pátek s dětmi také trénuje prstíky a vznikají šité a plstěné výrobky.

Děti si ujasňovaly, kudy tělem putuje potrava, jak vypadá srdce a s velkým zaujetím si prohlížely encyklopedie. Společně jsme v pytlíku míchali potravu a simulovali lidský žaludek. Dále jsme hledali nádoby, do kterých se vejde stejný objem, jako do žaludku a děti zkoušely různými odměrkami plnit jednolitrová tělesa a počítat, kolik se kam vejde. Velký ohlas sklidila také desková hra Byl jednou jeden život, ve které se nám společnými silami podařilo roznést molekuly kyslíku do všech částí těla a ubránit ho, aby se do plic nedostalo příliš mnoho zákeřných virů. Také jsme si ujasňovali, kde je kotník, zápěstí, loket, paže a další části. 

Často nyní děti samy chtějí pracovat v učebnici matematiky a českého jazyka. Mají velkou chuť udělat co nejvíce úkolů. Někteří začínají psát psací písmo, jiní si upevňují tiskací. Nechávali jsme děti i schválně psát na papír na koberci (popisovaly části našeho těla) tak, že nemohly tlačit na fix, aby se neprobořil do měkkého koberce a pomohlo jim to uvědomit si, jak tlačí na tužku. 

V matematice  jsme kromě záznamu pohybu šipkami a jeho přepisu do příkladů, začali také prostředí matematických hadů. V hadu je vždy číslo v kruhu a šipka k druhému číslu. Nad šipkou + nebo – a další číslo, které se má přičíst, odečíst. Ze zápisu těchto tří čísel je vždy jedno nebo více vynecháno a děti mají dopočítávat, které chybí. Někomu dalo větší práci, než si přišel na svůj způsob. Poté ale už vymýšleli i čísla do prázdného hada.

Učení cestou nás zavedlo na výstavu “Za Barokem” do DEPA, do Zdravotní záchranné služby a do Košuteckého polesí. Cestou jsme si povídali anglicky o lidském těle, nemocech, ale i o okolních stromech. Také jsme pozorovali ptáky – pomocí klíče například hledali rozdíly mezi samicí a samcem kosa, dále jsme na rybníku zkoušeli sílu ledu a hledali po cestě kešky. Jedna byla hodně zajímavá – jmenovala se jako ptáček Konopka obecná a našli jsme ji přímo v podobě hnízda a ptáčka. Byla celkem v náročném terénu a tak se většina nezapomněla sklouznout ve svahu či si udělat nějaké kotrmelce. Zkoušeli jsme lézt po cestě na stromy, dělali jsme závěs na větvi jako dovednost do Korálkových činů.

V pátek s dětmi přecházíme od zimních písniček k veselým masopustním a pokračujeme v rytmice a hře na flétnu. Mluvíme o našem těle, hledáme svůj strom, čteme nebo tancujeme masopustní taneček. Malujeme vodovkami a anilinkami “bruslení”, mrazíme přírodniny do ledu nebo vytváříme z papíru masky dle své fantazie.

Ve vzduchu visí jaro!