Andrea Černá

Andrey Černá

Kdyby ses měla popsat pěti větami, kdo jsi?

Jsem milující žena a maminka tří dětí. Jsem obyvatelka malé obce Druztová u Plzně, kam jsme se před nedávnem přestěhovali z Plzně-města. Jsem dcerou rodičů, kteří mně pomohli vyrůst v lásce a harmonické rodině. Jsem optimistka, co věří v sílu dobrých myšlenek. Jsem obdivovatelka přírody a čerstvě autorka knížky pro děti o podzimní přírodě.

Proč učíš a jakou máš praxi?

Během rodičovské dovolené jsem si uvědomila, že výchova a vzdělávání dětí je mou radostí. Učení hrou  mi dělá zkrátka radost. Na základní škole jsem nikdy neučila, ale lektorovala jsem tam programy environmentální nebo globální výchovy. Po absolvování vysoké školy (ekonomického směru) jsem totiž neustále pracovala v oblasti vzdělání, ve státních nebo neziskových organizacích. Nejdříve jako referentka v odboru environmentálního vzdělávání na Ministerstvu životního prostředí, potom jako koordinátorka mezinárodního vzdělávacího česko-indického projektu pro základní školy. Měla jsem také nezapomenutelnou možnost lektorovat žáky základních škol v severní Indii. Na rodičovské dovolené jsem se posléze pustila do studia pedagogiky. Povinnou praxi jsem absolvovala na obchodní akademii. Na rodičovské dovolené jsem si přivydělávala jako lektorka teambuildingových firemních programů a asistovala jsem jako průvodkyně v Lesní školce Berounce, kam chodily mé děti. Spolupracuji s organizací Post Bellum, kde působím především jako lektorka programů pro školy. Největší životní pedagogicko-výchovnou lekcí jsou pro mne ale jednoznačně moje vlastní děti.

Jaké je tvé vzdělání?

Pět let jsem studovala Vysokou školu ekonomickou v Praze, jsem tedy inženýrkou ekonomie, v oborech Regionální rozvoj, Ekonomika životního prostředí a Učitelství ekonomických předmětů pro SŠ. Na rodičovské jsem absolvovala tříletý Waldorfský seminář pro učitele základních škol a dále semináře respektující komunikace. Také jsem absolventkou kurzu zážitkové pedagogiky. Absolvovala jsem dva roky studia Učitelství pro první stupeň na Pedagogické fakultě v Plzni, ale uvědomila jsem si, že mi tento typ vzdělání nesedí a pro mou praxi mi nedává smysl, proto jsem ho ukončila. Učím se hrát na flétnu a kytaru.

Jaké je tvé oblíbené místo na naší planetě?

Tak to je samozřejmě můj domov, kde jsem vyrůstala, tedy město Plzeň. V širším smyslu pak celá Česká republika, kterou neustále ráda poznávám. Z mých nejsrdečnějších míst, kam se ráda vracím, bych jmenovala: přírodní park Horní Berounka, okolí Úterského potoka a Konstantinolázeňsko, Šumava téměř kdekoli. Obecně mám raději hory než roviny, s batohem na zádech jsem jich dost navštívila a některé z nich prochodila (české a slovenské hory, rumunské hory, Alpy, Himaláje) a ještě víc jich na mě jistě čeká. Znovu bych se ráda podívala do severní Indie, do oblasti Ladaku. Je mnoho míst, která mě velmi lákají navštívit, jsou na různých kontinentech a jejich výčet by byl dlouhý – tak vzpomenu jen tři : Andy, Pyreneje a indonéské ostrovy. Vrátím-li se zpět k položené otázce, oblíbené místo pro mne je domov, který tvoří moje rodina a přátele, ať už je to kdekoli na světě.

Co tě činí štastnou?

…žít v pravdě, svobodě, v souladu se sebou samou…
…východ a západ slunce, hvězdy na obloze, zpěv ptáků nad hlavou, chladná rosa na chodidlech, stromy a luční kvítí, střídání ročních dob, stan a spacák, …proto se svými dětmi trávím v přírodě každou volnou chvíli, jsme členem rodinného skautingu…
…ráda si protáhnu tělo jógou, plaváním, na kole nebo kondičním během…
…ráda si zazpívám, sama, s dětmi, ve sboru, hraju na flétnu sama i sborově, ráda skládám básničky, píšu deníky/příběhy…
…ráda organizuji výlety nebo hry, ráda se nechám zlákat pro všeliké zážitkové hry…
…ráda maluju, nebo si dám dobrý zelený čaj a přečtu knížku, poslechnu hudbu, navštívím divadlo…
…ráda se učím nové věci a překonávám výzvy…

Proč dát děti do Jasmíny?

  • protože je to místo s nadšenými pedagogy
  • protože učíme hrou, prožitkem, v souladu s dnešním světem i sebou samými
  • protože učíme děti tvořit vlastní úsudek a vedeme děti ke zvídavosti a touze vědět/umět víc
  • protože chceme, aby rodiče a škola byli v souladu, tvořili partnerské prostředí
  • protože se dětem individuálně věnujeme (dovoluje to malý kolektiv) a snažíme se je vést k týmové spolupráci a zodpovědnosti